*اللهم عجل لوليك الفرج و العافيت و النصر و جعلنا من خير اعوانه ي و انصاره* اقسام انتظار - انتظار و مهدویت
 

انتظار و مهدویت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیت و النصر و جعلنا من خیر اعوانه و انصاره

اقسام انتظار
*تو صفحات وبلاگ آپ عشق‌بازي گذاشتم*
ساعت ٢:٥۸ ‎ب.ظ روز ٩ تیر ۱۳۸۸  

انتظار فرج دو گونه است:

1-    انتظاری که سازنده است.

2-    انتظاری که ویرانگر است...


اقسام انتظار

 

انتظار فرج دو گونه است:

1-    انتظاری که سازنده است، تحرک بخش است، تعهدآور است، این انتظار عبادت و بلکه با فضیلت­ترین عبادت­ها است.

2- انتظاری که ویرانگر است، بازدارنده است، فلج کننده است، و نوعی اباحی­گری محسوب می­شود.

الف ـ انتظار ویرانگر

برداشت قشری مردم در مورد مهدویت و انقلاب مهدی (علیه السلام) این است که صرفاً ماهیت انفجاری دارد. فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلم­ها و تبعیض­ها و اختناق­ها و حق کشی­ها و تباهی­ها ناشی می­شود. آن­گاه که صلاح به نقطه­ی صفر می­رسد، حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد، فرد صالحی در جهان یافت نشود، این انفجار رخ می­دهد، و دست غیب برای نجات حقیقت ـ نه اهل حقیقت؛ زیرا حقیقت طرفداری ندارد ـ از آستین بیرون می­آید.

این نوع برداشت از آن جهت که با اصلاحات مخالف است و فسادها و تباهی­ها را به عنوان مقدمه­ی یک انفجار مقدس موجه و مطلوب می­شمارد باید (شبه دیالکتیکی) خوانده شود، با این تفاوت که در تفکر دیالکتیکی با اصلاحات از آن جهت مخالفت می­شود و تشدید نابسامانی­ها از آن جهت اجازه داده می­شود که شکاف وسیع­تر شود و مبارزه پیگیرتر و داغ­تر گردد، ولی این تفکر عامیانه فاقد این مزیت است فقط به فساد و تباهی فتوا می­دهد که خود به خود منجر به نتیجه­ی مطلوب شود.

این نوع برداشت از ظهور و قیام مهدی موعود (علیه السلام) و این نوع انتظار فرج که نوعی منجر به تعطیلی در حدود و مقررات اسلامی می­شود، و نوعی (اباحیگری) باید شمرده شود به هیچ­وجه با موازین اسلامی و قرآنی موافقت ندارد.

ب ـ انتظار سازنده

از مجموعه آیات و روایات اسلامی استفاده می­شود که ظهور مهدی موعود (علیه السلام) حلقه­ای است از حلقات مبارزه­ی اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می­شود. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملاً در گروه اهل حق باشد.

امامان و رهبران معصوم الهی به طور روشن و صریح با ارائه­ی تصویری مناسب از انتظار، روی برداشت اول، خط بطلان کشیده و برای این که هرگز آن معنا به ذهن مخاطب خطور نکند به قسمت مهم و اساسی مفهوم انتظار اشاره کرده­اند، که انتظار عمل است، آن­هم افضل و بزرگ­ترین اعمال، آنجا که می فرماید: «أفضل أعمال أمتی انتظار الفرج من الله عزوجل»؛ «برترین اعمال امت من انتظار فرج از خداوند عزوجل است». و یا در روایتی دیگر می­خوانیم: «انتظار الفرج من أعظم العمل»؛ (1) «انتظار فرج از بزرگ ترین اعمال است». و یا این که انتظار فرج از عبادات است. آنجا که می­فرماید: «انتظار الفرج عباده» و در روایتی دیگر می­خوانیم: «سئل عن علی (علیه السلام) رجُل: أی الأعمال أحب الی الله عزوجل؟ قال علی (علیه السلام): انتظار الفرج»؛  «از امام علی (علیه السلام) شخصی سؤال کرد: کدامین اعمال نزد خدای عزوجل محبوب تر است؟ حضرت فرمودند: انتظار فرج».(2)

بنابراین، بعضی که انتظار را خاموشی و گوشه گیری و اعتزال و مذهب احتراز معرفی کرده و بدین وسیله آن را مورد هجوم قرار داده­اند، به خطا رفته­اند، چون حقیقت انتظار را درک نکرده­اند، و تیری در تاریکی انداخته­اند. کما این که آن­ها که انتظار را مذهب اعتراض معرفی کرده­اند، آن­هم اعتراضی که از سقیفه و از زبان حضرت علی (علیه السلام) آغاز شد.(3) به بیراهه رفته­اند؛ زیرا در برابر این دیدگاه دو پرسش مطرح است:

اول: این که دامنه­ی این اعتراض تا کجاست؟ تا رفاه، عدالت، عرفان، تا آزادی، شکوفایی و تکامل و یا ...

دوم: این که پیامد این اعتراض چیست؟ و چه باری بر دوش منتظر می­گذارد و این نفی با چه اثباتی همراه می­شود؟

در جواب پرسش اول باید بگوییم که آرمان­های دینی از تکامل و شکوفایی استعداد آدمی بالاتر است؛ زیرا زمانی که انسان به تکامل هم برسد باز مسأله این است که می­خواهد در چه جهتی مصرف شود؟ رشد یا خسر؟ این دو مسأله­ی اساسی بعد از شکوفایی است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه»(4): «مردم معادنی هستند مثل معادن طلا و نقره».

استفاده از معدن سه مرحله دارد: اول: کشف، دوم: استخراج، سوم: شکل دادن. تا اینجا مرحله­ی کمال و شکوفایی است، اما این آهن شکل گرفته که مثلا به شکل اتومبیل در می­آید جهت می­خواهد. پس مرحله­ی چهارم جهت یابی این معدن، این انسان است.

جهت به سوی کیست؟ به سوی پایین تر از خود و رضایت به زندگی حیوانی و همین حیات دنیوی؟ این تنزل است. در نتیجه، هدفی برتر را می­یابد؛ حرکت به سوی بالاتر از خودمان. این تحرک است، رشد است. بالاتر از من کیست؟ لابد آفریننده­ی انسان که حاکم و خالق هستی است. و امامت، هدایت­گر این حرکت و سیر صعودی است که بعد از مقام رسالت به این مهم می­پردازد، و اکنون علم این حرکت را باید در دستان پر مهر مهدی موعود (علیه السلام) جستجو کرد.
در مورد پرسش دوم هم باید گفت: منتظر مهدی (علیه السلام) آماده است و برای سلطنت و سلطه ی او زمینه­سازی می­کند، چنانچه در حدیث آمده است: «یوطئون للمهدی سلطانه»(5)؛ برای سلطنت مهدی (علیه السلام) زمینه­سازی می­کنند».

اهمیت این آمادگی و زمینه­سازی را در پیام امام صادق (علیه السلام) می­توان یافت آنجا که می­فرماید: «لیعدن احدکم لخروج القائم و لو سهما، فان الله اذا علم ذلک من نیته رجوت لان ینسی فی عمره حتی یدرکه و یکون من أعوانه و أنصاره»؛(6) «باید هر کدام از شما برای خروج قائم آمادگی پیدا کند، اگرچه با تهیه کردن یک تیر باشد؛ چون وقتی خداوند ببیند کسی به نیت یاری مهدی (علیه السلام) اسلحه تهیه کرده است، امید است که عمر او را دراز کند تا ظهور او را درک کند و از یاران مهدی (علیه السلام) باشد».

اینک با توجه به معنای لغوی و روایات پیرامون انتظار می­توان گفت که انتظار نه احتراز است و نه گوشه نشینی، و نه مجرد اعتراض و نفی طاغوت­ها، بلکه انتظار به معنای جامع عمل و اقدام است، پویایی و حرکت است. انتظار هم جنبه­ی منفی دارد و هم جنبه­ی اثباتی؛ زیرا به معنای آمادگی و اقدام است که احتیاج به هر دو جنبه دارد. و به معنای آینده­نگری و دگرگونی است، که احتیاج به زمینه­سازی دارد.

***

پی نوشت:

1. کمال الدین، ج 2، باب 55، ح 1، بحارالانوار، ج 52، ص 122.
2. همان.
3. انتظار مذهب اعتراض، اثر دکتر علی شریعتی.
4. نهج الفصاحه.
5. میزان الحکمه، ج 2، ص 568، کنزالعمال، ح 38657.
6. بحارالانوار، ج 52، ص 366.

منبع:

کتاب وظایف ما در عصر غیبت


کلمات کلیدی: اقسام انتظار
 
 
 
 
*تو صفحات وبلاگ آپ عشق‌بازي گذاشتم* كد چت رو بردار بعد بگو ديوونه نامرده