*اللهم عجل لوليك الفرج و العافيت و النصر و جعلنا من خير اعوانه ي و انصاره* مهدویت و آخرالزمان - انتظار و مهدویت
 

انتظار و مهدویت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیت و النصر و جعلنا من خیر اعوانه و انصاره

مهدویت و آخرالزمان
*تو صفحات وبلاگ آپ عشق‌بازي گذاشتم*
ساعت ۳:٠٥ ‎ب.ظ روز ٩ تیر ۱۳۸۸  

مهدویت و آخرالزمان

آخرالزمان چیست و چه ارتباطی با ظهور حضرت مهدی (عج) دارد؟

شکی نیست هر آغازی را انجام و هر شروعی را پایانی است جز ذات بی‏پایان خداوندی که هم آغاز است و هم انجام. زمان نیز مانند تمام مخلوقات الهی از این قاعده مستثنی نیست...


مهدویت و آخرالزمان

آخرالزمان چیست و چه ارتباطی با ظهور حضرت مهدی (عج) دارد؟

شکی نیست هر آغازی را انجام و هر شروعی را پایانی است جز ذات بی‏پایان خداوندی که هم آغاز است و هم انجام. زمان نیز مانند تمام مخلوقات الهی از این قاعده مستثنی نیست. روزگاری بر دنیا سپری شده که دیباچه زندگی دنیایی به شمار می‏آید و زمانی نیز خواهد گذشت که پایان این کتاب خواهد بود. برگه‏های پایانی کتاب زندگی انسان در زمین «آخرالزمان‏» خوانده می‏شود. «آخرالزمان‏» اصطلاحی است که در فرهنگ اغلب ادیان بزرگ دنیا به چشم می‏خورد و به ویژه در ادیان ابراهیمی از برجستگی و اهمیت‏خاص برخوردار است. این اصطلاح معمولاَ به روزگار پایانی دنیا و رویدادهایی که ممکن است در این بخش از زندگی دنیوی به وقوع پیوندد گفته می‏شود و ادیان بزرگ درباره آن پیشگویی‏هایی کرده‏اند؛ برای مثال در «انجیل‏» چنین آمده ست: «. . . و این را بدان که اوقات صعب در زمان آخر خواهد رسید؛ زیرا که خواهند بود مردم خود دوست و زر پرست و مغرور و متکبر و کفر گو و نافرمان والدین و حق ناشناس و بی‏دین؛ و بی‏الفت و بی‏وفا و خبث کننده و بی‏پرهیز و بی‏حلم و با خوبان بی‏اعتنا؛ و خائن و کم حوصله و عبوس کننده و عیش را بر خدا ترجیح می‏دهند.»(1)

قرآن مجید نیز در آیات فراوان به دوران آخرالزمان اشاره کرده است. در معارف ارزشمند اسلامی این اصطلاح در دو معنای کلی به کار رفته است:

1 . مدت زمانی طولانی که با ولادت پیامبر اسلام (ص) آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان می‏یابد. از این­رو آن پیامبر الهی را پیامبر آخرالزمان نیز نامیده‏اند.

2 . مدت زمانی که با ولادت واپسین جانشین پیامبر اسلام (ص) حضرت مهدی (ع) آغاز می‏شود، زمان غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامت‏ به انجام می‏رسد.

روایات اهل بیت (ع) نشان می‏دهد:

الف) با سپری شدن این دوران بساط زندگی دنیوی برچیده می‏شود و مرحله‏ای جدید در نظام آفرینش آغاز می‏گردد.

ب) آخرالزمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم می‏شود: دوران نخست که انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی رسیده، فساد اخلاقی و ستم همه جوامع بشری را فرا می‏گیرد و واپسین امیدهای بشری به ناامیدی می‏گراید؛ و دوران دوم که عصر تحقق وعده‏های الهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز می‏شود.

کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوی همه فرقه‏های بزرگ اسلام پذیرفته شده است؛ ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی موعود و نیز هویت مهدی موعود اختلاف نظر وجود دارد. شیعیان دوازده امامی حضرت مهدی (ع) و حکومت جهانی او را حسن ختام حیات بشر در کره زمین و او را همان موعود امت‏ها می‏دانند. در نظر آنان، با ظهور حضرت مهدی (ع) برخی از ائمه و نیکان و صالحان و نیز بدان و تبهکاران تحت عنوان «رجعت‏» به دنیا باز می‏گردند و زندگی دنیایی پایان می‏یابد.

با گلگشتی در کلمات نورانی معصومان (ع) می‏توان واژه‏هایی را که بیانگر پیوند مهدویت و آخرالزمان است، یافت. این واژه‏ها عبارت است از:

1 . آخرالزمان (پایان زمان)

امام صادق (ع)، پیشوای ششم راستگویان، فرمود: «رسول گرامی اسلام (ص) به علی (ع) فرمود: آیا تو را بشارت ندهم؟ آیا تو را خبر ندهم؟ عرض کرد: بله، یا رسول الله . آن حضرت فرمود: هم اینک جبرئیل نزد من بود و مرا خبر داد قائمی که در آخرالزمان ظهور می‏کند و زمین را پر از عدل و داد می‏سازد - همان گونه که از ظلم و جور آکنده شده - از نسل تو و از فرزندان حسین (ع) است .» (2)

2 . «لا تذهب الدنیا» (دنیا به پایان نرسد)

این تعبیر بیانگر حتمی بودن تحقق حوادثی است که پس از آن ذکر می‏شود . عبدالله بن مسعود می‏گوید: رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «دنیا به پایان نرسد مگر این که امت مرا مردی رهبری کند که از اهل بیت من است و به او مهدی گفته می‏شود.»

و روشن است دنیا به پایان نمی‏رسد مگر این که بخش پایانی‏اش (آخرالزمان) را پشت‏سرگذارد.

3 . «لا تقوم الساعة‏» (قیامت‏ برپا نمی‏شود)

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «قیامت ‏برپا نمی‏شود تا این که قیام کننده‏ای به حق از خاندان ما قیام کند؛ و این هنگامی است که خداوند به او اجازه فرماید؛  هر کس از او پیروی کند، نجات یابد و هر کس از او سرپیچد، هلاک خواهد شد . . . .» (4)

4 . «لا تنقضی الایام‏» (روزها منقضی نگردد)

رسول خدا (ص) فرمود: «روزها منقضی نگردد تا این که مردی از اهل بیت من بر زمین حکومت کند که هم­نام من است.» (5)

5 . «لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد» (اگر از دنیا بیش از یک روز باقی نماند)

امیرمؤمنان (ع) برفراز منبر در شهر کوفه چنین فرمود: «اگر از دنیا بیش از یک روز باقی نماند، خداوند آن روز را چنان طولانی خواهد کرد که مردی از خاندانم برانگیخته شود.» (6)

6 . «عند انقطاع من الزمان‏» (در بخش پایانی زمان)

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هنگام پایان زمان و آشکار شدن فتنه‏ها، مردی هست که به او مهدی گفته می‏شود و بخشش بسیار دارد.» (7)

نشانه‏های آخر الزمان

این محدوده­ی زمانی نشانه‏هایی دارد که اصطلاحا «علائم آخرالزمان‏» خوانده می‏شود. علاوه بر اصطلاح رایج «علائم آخرالزمان‏» در فرهنگ مسلمانان اصطلاح مشابه دیگری به نام «اشراط الساعه‏» وجود دارد. این اصطلاح که بیش‏تر نزد اهل سنت رایج است، به نشانه‏های وقوع قیامت اختصاص دارد؛ ولی روایاتی که ذیل این عنوان ذکر شده نشان می‏دهد بسیاری از نشانه‏های آن چون نشانه‏های آخرالزمان است و می‏توان بسیاری از نشانه‏های آخرالزمان را نشانه‏های قیامت دانست.

همان­گونه که اشاره شد آخرالزمان به دو بخش متفاوت تقسیم می‏شود. بر اساس روایات، بخش اول بسیار دشوار خواهد بود. بخشی از مشخصه‏های این عصر عبارت است از:

1 . گریز از دین

پیامبر گرامی اسلام (ص) ویژگی‏های انسان‏های این دوران را این گونه برشمرده است:

«زمانی بر مردم خواهد آمد که درهم‏های آن‏ها دین­شان خواهد بود و همت­شان شکم‏شان و قبله‏هاشان زنان­شان. برای طلا و نقره رکوع و سجود به جای می‏آورند. آن‏ها همواره در حیرت و مستی خواهند بود، نه بر مذهب مسلمانی‏اند و نه بر مسلک نصرانی.» (8)

2 . دنیا پرستی

رسول خدا فرمود: «زمانی بر امت من می‏آید که در آن زمان درون‏های مردم پلید می‏شود ولی ظواهرشان به طمع مال دنیا آراسته می‏گردد؛ به آنچه در پیشگاه خداوند است دل نمی‏بندند؛ کارشان ریا و تظاهر است؛ خوف از خدا به دل­شان راه نیابد و خداوند آن‏ها را به عذابی فراگیر دچار سازد.

آن‏ها چون غریق خداوند را می‏خوانند؛ ولی خداوند دعایشان را مستجاب نمی‏کند.» (9)

3 . آزمایش‏های بزرگ

یکی دیگر از ویژگی‏های دوران آخرالزمان امتحاناتی است که انسان‏ها در این دوران پشت‏سر می‏گذارند. با این آزمون‏ها، مردم به دو گروه تقسیم می‏شوند: موفق‏ها و ناموفق‏ها.

پیامبر اکرم (ص)، وقتی از چهره‏های موفق این دوران یاد می‏کند، با شگفتی به علی (ع) چنین می‏فرماید: «ای علی، بدان شگفت آورترین مردم در ایمان و بزرگ‏ترین آنان در یقین مردمی هستند که درآخرالزمان [با آن] که پیامبر خود را ندیدند و از امام خود محجوبند، به نوشته که خطی سیاه بر صفحه‏ای سپید است، ایمان می‏آورند.» (10)

امیرمؤمنان علی (ع) نیز درباره نجات یافتگان این دوران می‏فرماید: «و آن زمانی است که از فتنه‏ها نجات نمی‏یابد مگر مؤمنانی که بی‏نام و نشانند . اگر در حضور باشند، شناخته نشوند؛ و اگر غایب گردند، کسی سراغ آن‏ها را نمی‏گیرد . آن‏ها برای سیرکنندگان در شب ظلمانی جامعه‏ها چراغ‏های هدایت و نشانه‏های روشنند. نه مفسده جو هستند و نه فتنه‏انگیز. نه در پی اشاعه [فحشایند] و نه مردمی سفیه و لغو گو! اینانند که خداوند درهای رحمتش را به سوی‏شان باز می‏کند و سختی‏ها و مشکلاتی را از آن‏ها برطرف می‏سازد.» (11)

***

منبع: مجله پرسمان


کلمات کلیدی: مهدویت و آخر الزمان
 
 
 
 
*تو صفحات وبلاگ آپ عشق‌بازي گذاشتم* كد چت رو بردار بعد بگو ديوونه نامرده